Building and sailing the Journeyman 60
2006 – 2014
-
Rodren är en standardprodukt, vilket gör att dom inte passar perfekt i min design. Tillverkaren tyckte inte att det var bra att ha 90° vinkel mellan rodrets överkant och axeln, utan tyckte 87.3° var mycket bättre. Och så ville dom…
-
Surkål. It’s a Global Thing!
Att bygga en Journeyman… En globaliserings-studie. I en förort till Köpenhamn gjuts det just nu roder och svarvas roderaxlar för full fart. I Finland händer mycket: Från Helsingfors har superproffsiga kabeltätningar för vattentäta skott dykt upp, och utanför Åbo monteras…
-
Första plåten åt fanders.
Det där med hantverksskicklighet kräver viss erfarenhet, det vet man ju. Det visar sig tydligt nu. Killarna är ju duktiga aluminium-hantverkare, men att bocka plåt till runda former är nytt (Se tidigare inlägg). Och det är en konst, det står…
-
JM60 Made in Russia (Well, almost…)
Ni som hängt med ett tag vet ju att jag haft enorma problem att hitta någon svensk verkstad som kan ta sig an bygget av min kölfena. Detta på grund av kombinationen av en mjukt böjd profil som behöver hög…
-
Nämenvaf….? Råttorna har gnagt på fel ställe!
Ett litet bakslag kom idag. Jag måste erkänna att jag varit förvånad att det inte varit mer problem, speciellt med tanke på att det är första båten jag någonsin konstruerat. Men i alla fall…. När plåtarna nu ska på märker…
-
Det Engelska hjulet – En videoberättelse
Sådärja, då var vi äntligen igång med plåtbockandet. Här har ni en liten videohistoria som sträcker sig över dom 2-3 veckor det tog att få ihop alla delar och sedan klura ut hur det skulle användas. Klicka vidare för videon!
-
Från för till akter…
Fören sitter på plats. Men inte aktern än. Här är akterspegeln på gång: Jag är väldigt nöjd med dimensionerna. Den är precis så djup att man kommer att kunna kliva ned på den under gång (om man har livlina och…
-
Engelskt hjul. Snart klart för drabbning…
Alunaut har aldrig byggt en segelbåt förut. Egentligen är skillnaden mot att bygga aluminium-motorbåtar inte så stor. Men en skillnad finns: Motorbåtarna behöver inte dubbelkrökt plåt i skrovet. En segelbåt däremot vill ha mjuka runda linjer i plåten. Nu börjar…
-
Till sjöss!
Idag fick jag i alla fall vara på sjön ett par timmar istället för att sitta på varvet. Vi fotograferade Alunauts senaste bygge som varit utställt på festivalen i Kuressaare. Jag försökte fotografera på båten också, men i 50 knop…
-
Masten har en fot
40 tons last ska den tåla och sen sprida ut i skrovet utan att nått bucklar ihop sig… I bakgrunden ses för övrigt Mark, varvschefen och Merlä, ekonomichefen (ja, dom är gifta :-)) ivrigt diskuterande Journeyman:s extremt smala bog (Half…
Join 900+ subscribers
Stay in the loop with everything you need to know.