The Skipper

 

Designer and skipper: Jesper Weissglas (Photo: Charlotte Nilsson / BLT)

I love learning new things. To me, to explore is to learn. And sailing is a great way of exploring. New places, people and cultures. And your inner self, during those long night shifts at the helm, when there is nothing else to occupy your mind.

I have explored quite a few career paths in my life. Engineering, management, advertising, theater and film production, restaurants and nightclubs. And I have been a charter yacht skipper. I have learned a lot of things that can come in handy when you need to keep the crew happy through the hard times. But there are lots more places to explore and many more things yet to learn.

Life is an experiment into what’s possible.

History

During 2000-2001 I sailed the yacht Seventh Wave, a Beneteau First 47.7, on a tour around the North Atlantic. It was fun most of the time, frightening some, and not so fun others. I was forced to end that trip a little premature due to family reasons, but that just gave me the opportunity to start again. This time with 20 000 nautical miles of experience of what you really want in a blue water yacht. Especially when your crew is a mix of experienced and inexperienced sailors.

The journey with Seventh Wave 2000-2001

The journey with Seventh Wave 2000-2001

You can still read some old tales from the journeys with Seventh Wave on it’s own site.

Some things that worked on the First 47.7 have made it into the Journeyman design. But a First is a yacht design for occasional races near the coast, and the cocktail party that follows in the yacht club. In a gale with +5 centigrade and rain you don’t appreciate those qualities. That’s why Journeyman is designed to give its crew maximum support and comfort in adverse conditions, rather than during the cocktail party.

Hopefully we’ll still have fun during the parties. You don’t really need the boat to support you in that.


  9 Responses to “The Skipper”

  1. Min kollega Martin Beskow, som visst är god vän till dig, nämnde Journeyman, när vi talade om segling en dag. Jag blev nyfiken och gick in på din hemsida – imponerad av ditt båtbygge och passionerade intresse! Är själv seglarentusiast men praktiserar främst windurfing, för tillfället. På något sätt verkar min hobby gjort större intryck på Martin än mitt yrke, som landskapsarkitekt, för nu kommer han oftare och frågar om riggar och hängselar, än om något jobbrelaterat;-). Har förstått att du förutom båtprojektet arbetar med media, foto, resor etc !? Vore spännande att få se lite bilder från din resa med Seventh Wave!/ K

  2. I have been contacted at Öppna Varv af Mr. Mark Muru regarding the build of yachts in Estonia.
    We are the distributor of some very interesting products for your build.
    Rocna anchor
    Trudesign – ball valves and skinfittings(especially for aluminium)
    Garhauer marine Hardware

  3. Hej!

    Jag läste om er tillverkning av specialskruv till skrovet. Jag är tyvärr inte intresserad av att köpa in mig på skruvpartiet men jag har planer på att tillverka en liknande skruv till skidåkning. Skulle ni möjligtvis vilja dela lite erfarenheter till mig? Isf hur mycket kostade partiet på 10 000 skruvar, vilket företag anlitade ni?

    Mycket tacksam för ert svar.

    Med Vänliga Hälsningar,

    Martin Olsson

  4. Inspirerande Jesper! Låter och ser väldigt spännande ut.
    /Mikael

  5. Hej Jesper!

    Michel och jag har varit på Gaudeloupe igen och träffade en familj med barn som seglat ett år och tänkte segla ytterligare två år till. Den här familjen spenderade vi en kväll med och de berättade fantastiskt men ochså om för litet sömn …Man kan följa dem på deras blogg. Det låter fantastiskt att kunna hänga med din båt en eller ett par veckor utan att kunna så mycket om segling.
    såg att du lämnar Sverige i september..
    tusen hälsningar,
    Åse

  6. Hej
    Jag är mycket intresserad av att deltaga på någon etapp och undrar hur jag går vidare med mitt intresse.
    Seglingserfarenhet insjö och kustnära. Skepparexamen och VHF certifikat. Frilansfotograf.
    Hur kommer jag i kontakt med Dig ytterligare?
    Bästa hälsningar
    PA Gerdevåg

  7. Hi Jesper,

    I have very similar experiences in polar sailing
    and I am trying to build Megas 56 Al sailing sloop.
    I will be happy to exchange info and gratefull for
    your help. Megas 56 was designed by Tomasz
    Gackoski in accordance to my ideas about
    polargoing, sailing, scientific yacht. If you are interesting
    how she looks like – let me e-mail address and I will send
    you some drowings and pictures. We are building her in
    Gdansk, Poland.

    Regards

    Eugeniusz (Gene) Moczydlowski
    e-mail: megas@richmond.pl

  8. Flipper i Gunnarstorp eller J-man på havet, alltid lika kul att segla. Trevlig artickel i På Kryss och jag förstår att du njuter nu, det är säkert välförtjänt.
    Hälsningar
    Fritiof

  9. Jesper, Wonderful boat! I love the design, sporty, tuff, and designed for the extremes like the conditions here in Alaska. I too seek to develop a polar charter vessel that can routinely sail across the Gulf of Alaska. I want to connect our coastal communities with adventure sailing and such. I also like to build vessels, coach soccer, and ski in remote coastal locations.

    I will study your web sight some more and learn more about this unique capable, and fast sailing vessel.

    Do you sell building plans or cnc file’s so that we could set up and manufacture a sister ship in Alaska? I’ve built a few sail boats, and spent 20 years commercial fishing in Alaskan waters. This will be a big challenge…, but worthy goal.

    Please come to Homer Alaska if you ever sail the in the Pacific North West. Homer is a splendid little town south of Anchorage Alaska about 220 mile by car. Lots of very talented boat builders and craft people in our town. I think you will like it, we are turning into a college town with a strong maritime nature.

    Kind Regards,

    Carl Nostrand (“Nystrom”, in Swedish. My grandfather sailed to North America around 1908 from Sweden.)

 Leave a Reply

(required)

(required)