Building and sailing the Journeyman 60
2006 – 2014
-
Totalt sexhundrafemton detaljer har jag ritat på 15 dagar. Puh.
-
Principer är till för att brytas mot
En av mina principer på Journeyman är att undvika onödiga prylar. Onödiga prylar kostar pengar, väger mycket och går sönder. Som en följd av det kommer principen att inte använda elmotorer för saker som kan göras för hand. Till exempel…
-
No news are…. no news.
Nu bloggar jag bara för att det är så mycket att göra och allt tar sån himla tid att jag behöver en paus. Jag räknade med att det skulle vara kanske en veckas jobb att gå från färdig design till…
-
Djävulen bor i dom små detaljerna.
Journeyman tillverkas i aluminium. Plåt alltså. Många frågar varför, så en liten förklaring kanske är på plats: Aluminium är lätt. Båten blir mycket lättare och därmed snabbare än om den var byggd i glasfiber. Iofs lite dyrare också. Kolfiber är…
-
Cirklar som sluter sig…
För snart fyra år sen låg jag, Helena, Per och Fia i den lilla marinan i Kuressaare med min Dynamic. Journeyman var på den tiden ett hobbyprojekt med oklar framtid.
-
Potentiell katastrof avstyrd.
Så idag skulle jag lägga till urskärningar för ett dörrlås i dörren från cockpit in i däckshuset. Jag har jobbat med den nuvarande formen på de här delarna av båten i mer än ett år, och trott att jodå, sådär…
-
Första besök på varvet
Bilder säger som vanligt mer än tusen ord:
-
Estnien: Oti på Saaremaa
Här ligger varvet!
-
Roder-rodd
(Alltså inte rodd som i när man ror, utan som i roddigt) Idag blir det en liten insikt i dom senaste veckornas arbete: Om man tittar på ett roder uppifrån så ser det ut ungefär så här: (Jens har lärt…
-
…blogga? OK då. Nu är ritningarna godkända!
Alla tjatar om hur det går så det är väl lika bra att göra som alla andra och starta en BLOGG! (Förmodligen startade jag Sveriges första blogg. Det var 1996… Sen blev det paus ett tag). Det blir lite mindre…
Join 900+ subscribers
Stay in the loop with everything you need to know.