En av mina principer på Journeyman är att undvika onödiga prylar.
Onödiga prylar kostar pengar, väger mycket och går sönder.
Som en följd av det kommer principen att inte använda elmotorer för saker som kan göras för hand. Till exempel vinscha. Elvinschar går alltså bort.
Men nu har jag bestämt mig för att bryta mot den principen. Så här: Det sitter två st rullar på dom två förstagen. Från rullen går normalt en lina bak till sittbrunn som man använder för att rulla ihop förseglet. Med två rullar blir det två linor, tillsammans med alla andra som kommer från masten. Massa snören… Plus att med en rulle på förstaget kommer halshornet ganska högt, vilket inte är bra för seglets prestanda.
Halshornsproblemet kan man åtgärda med att flytta ned rullen under däck. Men då måste inrullningslinan gå genom däck. Och jag vill gärna ha mitt förskepp vattentätt så det kan fungera som flytkropp om en annan del av båten springer läck. Det är svårt att få en lina genom däck tät….
Men om man sätter en elmotor på rullen under däck behöver man ingen lina längre. Då blir man dels av med två tampar i trasslet i sittbrunnen, dels får man ned halshornet utan att behöva göra avkall på tätheten.
Det kan se ut så här:
Så eftetersom det blir en serie positiva effekter av att bryta mot elvinschprincipen för rullarna så får det bli så. Det blir lite dyrt, men det uppvägs av att förskeppet kommer se mycket rejsigare ut ;-)
Comments
2 responses to “Principer är till för att brytas mot”
Jag tycker att du skall ha en sån här “vajer” som man har i “böjbara borrar”.
Alternativt en axel med en snäckväxel längst fram.
Mmm… Jag hade en böjbar borr med mig i verktygslådan på Seventh Wave. Efter 6 månader till sjöss var den visserligen fortfarande böjbar, men den snurrade inte längre…
(Pga korrosion inne i axeln alltså. Vi som är vana vid Östersjön har ingen aning om hur farligt saltvatten är för alla normala material…)