Styrning på stora segelbåtar med en ratt och ett roder är rätt enkelt. Oftast använder man en lina som går runt en trumma på rattaxeln och sen ned till rodret. Med två rattar blir det mer komplicerat, dels blir lindragningen mer komplicerad och dels måste rorsman använda kraft både till att flytta rodret och den andra ratten. Med två roder och två rattar, som på Journeyman, blir det ännu mer komplicerat.
Sen har man ju oftast en autopilot också, som ska styra rodren. Om roder och rattar sitter länkade med varandra får autopiloten dessutom spilla kraft och energi på dra runt rattarna. Det försämrar autopilotens funktion och gör att den drar mer ström.
Lösningen på det här heter oftast hydraulstyrning. (Det finns andra varianter också såklart, kardanaxlar och kedjelänkar och så). I en hydraulstyrning sätter man ratten på en pump, som pumpar olja till en styrcylinder när man vrider på ratten.
Fördelen med hydraulik är att man kan dra ledningarna som man vill, det blir väldigt tillförlitligt och autopiloten kan kopplas så att den bara påverkar rodren, inte rattarna.
Nackdelen, åtminstonde om man är en performance-fokuserad seglare som jag, är att rorsman inte längre känner något i ratten. Vattnets kraft på rodret är en väldigt viktig information, både för hur man styr och hur man trimmar båten. I princip kan man koppla en hydraulstyrning så att kraft från rodren förs tillbaka till ratten, men det brukar inte tillverkarna rekommendera, eftersom rattpumparna inte är gjorda för att fungera “baklänges” och då slits ut fort.
Journeymans rattpumpar kommer från den enda tillverkaren som finns av hydraulstyrningar där rorsman KAN känna kraften på rodret, och det är enna rejäla pjäser, som synes. Det syns inte hur tunga dom är, typ 10 kg styck. Dom inger ett visst förtroende…
Tillsammans med ett par smarta ventiler får Journeyman en styrning där man som rorsman med ett enkelt handgrepp kan välja om bägge rattarna ska vara aktiva samtidigt (bra vid hamnmanövrar när man måste springa från sida till sida), eller om bara en ratt ska vara aktiv (bra när man ligger på en lång bog och vill ha maximal känsla i en ratt). Man låser också med samma spak styrningen snabbt och enkelt. Och autopiloten kan jobba enbart med rodren.
Comments
3 responses to “Vi snackar rattpump.”
När man läser sånt här inser man hur många delar du planerat, konstruerat och satt ihop. Ett GALET projekt som blir mer och mer imponerande för varje inlägg.
Hur styr man om man får slut på strömmen som driver det där monstret?
Ström? Ingen ström här inte! Allt går med handkraft. Servostyrning tappar man all känsla med.
Annars är det i och för sig så att ström kommer det nog att finnas ganska gott om med 800 watt solceller…