Nu så här i mellantiden innan jag drar till varvet för att delta mer aktivt i arbetet har jag roat mig med att ta fram en armatur för inomhusbelysningen i båten. Vanliga lampor drar alldeles för mycket ström, alltså använder man LED-lampor. I en båt som seglar dygnet om vill man gärna ha både vanligt ljus och ett dämpat rött ljus för att inte förstöra mörkerseendet på natten. Sen vore det ju fiffigt om belysningssystemet kunde utnyttja den marina databussen NMEA-2000 som ändå kommer att dras i båten, då blir det mycket mindre sladdar att dra runt.
Här är resultatet:
Den här lampan ger många (>3) gånger så mycket ljus per watt elektricitet som en vanlig. Den kan ställas till vitt eller rött ljus, eller en kombination av dom två. Som en bonus kan man göra alla ljusändringar med mjuka mysiga toningar, och så kan man använda det röda ljust för att ge en varmare ton åt det annars ganska kyliga LED-ljuset.
Lampan kan också själv bestämma om den ska gå på på rött eller vitt när man tänder den, beroende på övriga ljusförhållanden i båten.
Kanske en lite överdriven detalj i Journeyman-konstruktionen, men jag råkar tycka ljus är viktigt :-) ….
Comments
One response to “Übernörd kan tyckas…”
Fiat Lux – The World waited for 47.277 days
Thomas Edison made the first public demonstration of his incandescent light bulb on December 31, 1879, in Menlo Park.
47.277 days later I had the opportunity to be the first person to see the evolution in lamp technology by the demonstration of the Journeyman LED light – et facta est lux!
I agree light is an important part, Keep up the great work.
/Alexander