Jul 102009
 

Då är det dags att börja sätta upp spanten. Upp och ned till en början visserligen. Men man kommer i alla fall få en uppfattning om rumsfördelningen.

Jag måste säga att grabbarna på Alunaut har en skön inställning till kvaliteten på arbetet. När man MIG-svetsar blir det ibland lite sot kring svetsen. Vi har diskuterat hur rent det behöver göras. Jag har sagt till dem att jag är helt nöjd om det slipas bort med borste. OK, sa dom.

Sotrester från MIG-svetsen blästras bort

Sotrester från MIG-svetsen blästras bort

Men så i morse har Mark varit och hyrt en kompressor och så ställer sig Karl och sandblästrar alla svetsar istället. Det blir såklart mycket snyggare, och garanterat rent. “Yes we decided to take no risks” säger Mark när jag undrar. Så där håller dom på rätt ofta. Lägger ribban högre än jag kräver. Skön stil.


  4 Responses to “OK, på måndag kör vi!”

  1. Bara att gratulera til valet av Alunaut.

    Annat är det när du lämnar in grejer på vissa verkstäder i Stockholmstrakten. Som säg för en motorrenovering av en 350 Cheva. Grejerna kommer tillbaka med stora sjok av sliprester i cylinderloppen. Kul när kolvarna ska monteras och det tar emot halvvägs in i något som ska vara helt renslipat.

  2. Mmm… Det hjälper att leverantören bryr sig!
    Fast ibland har man inte så mycket val såklart.
    Men tacka gudarna för internet. Då kan man i alla fall hitta lite olika leverantörer att fråga.
    Appropå att jag just skickat ut offertförfrågan till 6 olika hydraulcylinderleverantörer….

  3. På tal om sandblästra hade (idag) jag en intressant diskussion med en båtgranne som gjorde precis det på sina aludetaljer i båten. Han påstod att det kunde bli problem om man har krav på 100% renhet med mikroskräp som sätter sig i blästerytan. Han körde lamellslip + borste. Nu är det knappast ett problem i de fogar du visar upp här, men intressant att något så litet kan ställa till det. Om det nu stämmer…

  4. Båtvärlden är full av förståsigpåare. Vilket mikroskräp är mest korrosivt, sandskräp eller stålborsteskräp? (Tips: Kiseldioxid leder inte ström…)

    En annan, intressantare, vinkel är den ytexpansion med påföljande introducerade materialspänning som blästringen ger. Hela skrovet ska ju sandblästras, och det efter att ett enormt jobb lagts ned på att få rätt krökning på plåten. Journeyman är superoptimerad och har inte särskilt tjock skrovplåt. Här finns risk för deformation genom att plåtens ena sida vill utvidga sig efter blästringen. Alltså kommer vi köra en del praktiska försök innan vi sätter igång.